Wednesday, December 2, 2009

Danau Toba



Danau Toba terletak di antara 3 daerah iaitu Simalungun, Parapat dan Ambarita di Sumatera Utara, Indonesia. Secara pentadbirannya Danau Toba adalah sebahagian dari wilayah Tapanuli Utara.

Waktu perjalanan dari kota Medan ialah kira-kira 4 jam dengan menaikki kereta atau bas.
Danau Toba adalah salah-satu danau terbesar di dunia dan terbesar di Indonesia. Ia mempunyai keluasan 100 km x 30 km hingga menjadikan Danau Toba bagaikan sebuah lautan yang luas. Di tengahnya terdapat sebuah pulau - Pulau Samosir, yang berada pada ketinggian 1000 meter di atas permukaan laut.

Pelancong dapat mengunjungi pulau Samosir dengan menaikki feri dari dermaga di kawasan Ajibata, Parapat. Sesampainya di Tomok pulau Samosir, pengunjung boleh mengunjungi beberapa lokasi pelancungan seperti Danau Aek Natonang dan Danau Sidihoni, makam Raja Sidabutar dan komplek rumah tradisional Batak Toba Samosir.


Bagi yang ingin melihat perkampungan dan corak hidup masyarakat Batak, dan membelibelah cenderamata mereka boleh mengunjungi Kampung Ambarita dan Tomok.

Pengunjung pastinya dapat menikmati udara yang segar dan sejuk serta suasana yang nyaman ketika berkunjung ke Danau Toba.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...